Maria Montessori była włoską lekarką, żyjącą na przełomie XIX i XX wieku. To jedna z pionierek nowoczesnej pedagogiki. Jednym z jej największych osiągnięć było opracowanie nowej techniki nauczania zwanej metodą Marii Montessori. Chcesz się dowiedzieć, na czym ona dokładnie polega? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dalszej części tekstu.
Na czym polega metoda Marii Montessori?
Podstawową myślą tej metody jest dostrzeżenie, że każde dziecko jest indywiduum i różni się od rówieśników. Rozwija się we własnym tempie i powinno robić to według spersonalizowanej ścieżki rozwoju. Metoda opiera się na prawach naturalnych, tzn. prawach rozwoju, reakcji oraz zachowań każdej istoty żywej. Uwzględnia nieświadome, niekontrolowane odruchy zapisane w genach. Podstawą w zdobywaniu doświadczenia i poznawaniu świata jest zabawa. Bo to właśnie w momencie, kiedy dziecko jest zrelaksowane, łatwiej i szybciej przyswaja informacje.
Główne założenia metody Marii Montessori
Nowoczesna technika opracowana przez włoską lekarkę opiera się na kilku głównych koncepcjach:
- indywidualny rozwój, skupiony na wrodzonych uzdolnieniach;
- wypracowanie umiejętności współpracy;
- zminimalizowanie rywalizacji poprzez formowanie postawy wzajemnej pomocy;
- nauka szacunku do innych, ich pracy i osiągnięć;
- rozwój wiary we własne siły;
- koncentracja i umiejętność skupienia się na wykonywanym zadaniu;
- szacunek do porządku i pracy;
- rozwijanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej;
- branie odpowiedzialności za własne słowa i czyny;
- wypracowanie zdolności odnalezienia się w różnych sytuacjach;
- uczenie przez działanie i doświadczenie.
Fazy rozwoju człowieka
Maria Montessori wyróżniła kilka etapów życia, w których dziecko przyswaja wiedzę i uczy się otaczającego je świata. W zależności od fazy zwraca uwagę na inne detale rzeczywistości oraz pomija pozostałe składowe. Dlatego warto zadbać o dopasowanie metody nauczania do wieku i potrzeb każdego dziecka.
Etapy wyróżnione przez Marię Montessori:
- 0-6 lat – to okres, w którym dziecko opanowuje podstawowe zachowania społeczne, relacje międzyludzkie, mowę, a także uczy się poruszać. Poznaje otoczenie głównie poprzez dotyk. Rodzina jest elementarną jednostką społeczną, poprzez którą maluch zaznajamia się ze światem.
- 7-12 lat – to czas, kiedy dziecko uczy się rozróżniać pojęcia dobra i zła. Poznaje podstawowe zasady moralne, próbuje zrozumieć i dostosować się do norm panujących w społeczeństwie. Kilkulatek poszukuje przyjaciół, odczuwa potrzebę przynależności do grup rówieśniczych i próbuje odnaleźć się poza rodziną.
- 13-18 lat – to okres dojrzewania, w którym nastolatek podejmuje próbę głębszego zrozumienia zasad rządzących rzeczywistością. Poszukuje własnych norm i wartości. Dziecko wychodzi spod wpływu rodziców i odnajduje siebie wśród grupy przyjaciół. Kilkunastolatek zaczyna odczuwać poczucie godności osobistej i zastanawiać się nad sensem egzystencji. To moment, w którym młody człowiek uczy się wiary we własne siły. Ponosi także odpowiedzialność za siebie, własne słowa i czyny.
Zasady pedagogiczne obowiązujące w metodzie Marii Montessori
Zasady wprowadzone przez Włoszkę pozwalają dziecku usamodzielnić się już od najmłodszych lat. Do głównych wytycznych obowiązujących w tej technice pedagogicznej można zaliczyć:
- swobodny wybór – w dużej mierze maluch sam decyduje o sposobie, tempie i kierunku swoich postępów. Wybiera samodzielnie z przygotowanego otoczenia przedmioty, które go interesują. Określa, jak szybko będzie się rozwijał oraz czy chce sam poznawać świat, czy wspólnie z rówieśnikiem. Ogromną rolę odgrywa tutaj nauczyciel, który odpowiednio przygotowuje otoczenie, pozwalając na rozwój i nie stopując dziecka.
- swobodny wybór materiału – wszystkie materiały są dostępne w otoczeniu dziecka.
- swobodny wybór miejsca — oczywiście w obrębie otoczenia. Przedszkolak nie musi uczestniczyć w zajęciach grupowych, jeśli jest akurat zajęty czymś, co jest dla niego ważne.
- swobodny wybór czasu pracy — dziecko samo decyduje, jak długo będzie poznawać dany element otoczenia.
- porządek — każdy przedmiot w otoczeniu ma swoje miejsce, na które powinien być odłożony.
- ograniczenie — maluchy mimo swobody, nie są traktowane na równi z nauczycielem.
- izolowanie trudności — dziecko skupia się w danym momencie na jednej określonej trudności. Kolejne dochodzą wraz ze zrobionymi postępami.
- powtarzalność — nauka polega na powtarzaniu, dostosowanym do wymagań kilkulatka.
- samokontrola — program jest skonstruowany tak, aby dziecko mogło samo ocenić czy wykonało zadanie poprawnie, czy nie. Maluch może określić, gdzie popełnił błąd i jak go naprawić.
Wprowadź metodę Marii Montessori we własnym domu
Metoda Marii Montessori, mimo iż pochodzi sprzed 100 lat, jest przełomowym podejściem do nauczania i rozwoju człowieka. Skupia się na dziecku i jego indywidualnych potrzebach. Pozwala na swobodne dojrzewanie i wspomaga wiarę we własne siły, co skutkuje pewnością siebie oraz uporem w dążeniu do wyznaczonego celu.
Zadbaliśmy o to, abyś mógł wprowadzić ją w życie we własnym domu. W umacnianiu samodzielności Twojego dziecka i poznawaniu otaczającego je świata mogą pomóc np. nasze pomocniki kuchenne. Zapoznaj się z naszym asortymentem i zadbaj o prawidłowy rozwój swojej pociechy.